آزادشهر نیوز

AzadShahr News

ملخ مراکشی هیچ آسیبی به مزارع گلستان نزد

یسنا/گلستان مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان با اشاره به تداوم مبارزه با آفت ملخ مراکشی در برخی مناطق استان، گفت: تاکنون ملخ مراکشی به باغات و زمین‌های کشاورزی در سطح استان آسیبی وارد نکرده است.

کیانوش حق نما در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون ۱۷ هزار هکتار از مراتع استان در شهرستان‌های مراوه‌تپه، آق‌قلا و گنبدکاووس به‌منظور مقابله با آفت ملخ مراکشی سمپاشی شده است.

وی افزود: بارندگی‌های مناسب سال گذشته موجب سرسبزی مراتع مراوه‌تپه شد، به همین خاطر امسال شاهد افزایش آفت ملخ مراکشی در این شهرستان بودیم به‌گونه‌ای که از مجموع سطح مراتع سمپاشی شده در استان، ۱۴ هزار هکتار آن مربوط به مراوه‌تپه بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: با توجه به اینکه آلودگی در شهرستان مراوه‌تپه به وضعیت قرمز رسیده بود، اکیپ‌هایی از شهرستان آزادشهر، آق‌قلا و گرگان به منطقه اعزام شدند. البته پرندگان سار هم که نقش مؤثری در مبارزه بیولوژیک با ملخ‌ها دارند، از استان‌های همجوار وارد منطقه شدند.

حق نما، سطح آلوده شناسایی‌شده به ملخ مراکشی در مراتع مراوه‌تپه را ۱۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر آلودگی در این شهرستان تا حد ۹۰ درصد کنترل شده است.

وی یادآور شد: میزان آلودگی در آق‌قلا، گنبدکاووس و کلاله تغییر چندانی نسبت به سال‌های گذشته نداشته و در حد نرمال است.

حق نما خاطرنشان کرد: مراتع شهرستان آزادشهر به‌نوعی دیگری از ملخ به نام ملخ شکم بادمجانی آلوده شده که مبارزه علیه آن در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان در خصوص پایان زمان مبارزه با این آفت گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی آزادشهر، کلاله و شاهکوه که گرمای هوا دیرتر آغاز می‌شود، هنوز در برخی از این مناطق مبارزه با آفت ملخ آغاز نشده است.

وی بابیان اینکه تمام تلاشمان این بوده که ملخ‌ها را در سطح مراتع کنترل کنیم تا به زمین‌های کشاورزان مردم وارد نشود، خاطرنشان کرد: تاکنون حتی در سطح یک هکتار هم گزارش خسارت ملخ مراکشی را به باغات و زمین‌های زراعی استان نداشتیم.