آزادشهر نیوز

AzadShahr News

نبود ضامن و کارشکنی بانک‌ها دو چالش وام ازدواج

معاون اقتصادی استاندار گلستان عنوان کرد

نبود ضامن و کارشکنی بانک‌ها دو چالش وام ازدواج/ انصراف ۲۰ درصد زوجین از دریافت وام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان، نبود ضامن و سنگ‌اندازی بانک‌ها را دو چالش مهم زوجین برای دریافت وام ازدواج برشمرد و گفت: ۴۲ درصد واجدین شرایط در گلستان نمی توانند وام ازدواج دریافت کنند.

 

سید محمد دهنوی در پنجاه و هفتمین جلسه شورای دولت و گفتگوی بخش خصوصی اظهار کرد: در طرح ملی جهش مسکن ۹۰ هزار واحد مسکونی در گلستان ساخته می شود که ۴۰ هزار واحد مسکونی مربوط به بخش روستایی است که در حوزه مسکن روستایی مشکلی نداریم.

 

وی با بیان اینکه سوداگری مسکن موجب شد تا دولت تصمیم بگیرد در طرح های دولتی خودمالکی انجام ندهد، تصریح کرد: مردم نسبت به طرح جهش ملی مسکن اقبال دارند اما فرایندهای ما کُند است اگر به دنبال تسریع در موضوع مسکن هستیم ابتدا باید مسئله مسکن روستایی و سپس خودمالکی را جدی بگیریم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ هزار ازدواج در گلستان انجام می شود، بیان کرد: میزان بهره‌وری ما از وام ازدواج در استان گلستان کمتر از ۶۰ درصد است، متاسفانه ۲۲ درصد زوجین توان تامین ضامن را ندارند و نزدیک به ۲۰ درصد در فرایند سنگ‌اندازی بانک‌ها منصرف می شوند و با این حساب ۴۲ درصد واجدین شرایط ما نمی توانند وام ازدواج دریافت کنند.

 

دهنوی یکی از مشکلات کشورمان را عدم فرهنگ‌سازی برای هزینه درست منابع دانست و تاکید کرد: میانگین دوره عقد تا ازدواج در گلستان یک و نیم سال است و اگر دوره ساخت مسکن را به کمتر از دو سال برسانیم بسیاری از زوجین‌ تمایل دارند وام ازدواج خود را برای ساخت مسکن صرف کنند چراکه امروزه مهم ترین چالش زوجین جوان، تامین مسکن است.

 

وی به هدایت وام ازدواج به سمت ساخت مسکن برای زوجین جوان اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات منابع وام ازدواج صرفا صرف هزینه های مراسم عروسی و غیره می شود حال آنکه می‌توان آن را به سمت ساخت مسکن هدایت کرد تا زوجین طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند.