آزادشهر نیوز

AzadShahr News

«عبور از رئیسی» با استیضاح وزرا کلید می خورد؟

⛔️ صبر مجلس لبریز شد/ «عبور از رئیسی» با استیضاح وزرا کلید می خورد؟

 

🔻«کاسه صبر» مجلس درحال لبریز شدن است؛ مجلسی که با طوماری بلندبالا ابراهیم رئیسی را دعوت به کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ کرد و در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم همه جانبه پشت سر رئیسی ایستاد، حال چندماهی است که تریبون هایش یکی بعد از دیگری به نقد دولتمردان و شخص رئیس دولت باز می شود.

 

🔻دلار بالای ۵۰ هزار تومان، سکه بالای ۳۰ میلیون تومان، افسارگسیختگی قیمت ها در بازار مسکن و خودرو، پرکشیدن گوشت از سفره مردم و …همه و همه دست به هم داده است تا ادبیات نمایندگان مجلس حتی برخی از آنها که در لیست حامیان دولت بودند هم این روزها تند و تیزتر شود تا آنجا که دولت تهدید به استیضاح وزرا و از عدد انداختن کابینه شود.

 

👈 اما آیا این تهدیدات و خط و نشان کشیدن ها برای دولت واقعی است؟ آیا اختلافات این روزهای بین دو قوه نشانه عبور مجلس یازدهم از دولت سیزدهم است؟

 

🔻«استیضاح دوم وزیر صمت جدی است و عمده نمایندگان حتی آنان که در استیضاح اول رای مخالف استیضاح دادند، در حال حاضر، موافق استیضاح هستند»، «مجلس مقلد دولت نیست و اگر برخی می‌پندارند که مجلس مقلد دولت است، باید بدانند که اشتباه می‌کنند. «بنا نیست هرچه دولت گفت مجلس بله قربان‌گو باشد، مجلس تعدادی از گرانی‌های عجیب و غریب موجود در لایحه دولت را حذف کرده آیا اینکه مجلس اجازه گرانی و سخت‌تر شدن زندگی مردم را نداده، گناه کرده است؟»، «نگاهی که دولت به ارز دارد این است که دیگ جوشان ارز را می‌خواهد با ریختن ارز خاموش یا خنک کند در صورتی باید درصدد افزایش ظرفیت پایه پولی کشور باشیم این هم با تولید میسر است». ، «اگر آقایان خود دست به کار نشوند ما وارد استیضاح بخشی از دولت می‌شویم و این دولت را از عدد می‌اندازیم. به طور نمونه وزیر امورخارجه ضعیف است و در ارتباط ما با کشورها را نمی‌تواند مدیریت کند و از سوی دیگر وزیر جهاد باید توانمندتر شود، امروز مشکل مملکت تنها مرغ و تخم‌مرغ نیست در بخش‌های مختلف باید به داد مردم برسند، وزیر اقتصاد تا الان نتوانسته کاری کند». و….

 

♨️ این جملات تنها بخشی از انتقادات این روزهای وکلای ملت به عملکرد دولت رئیسی است که یا از تریبون باز مجلس مطرح می شوند یا در قالب اظهارنظرهای رسانه ای علنی شده اند.

 

♨️گرچه مجلسی ها پیشتر نیز طرح استیضاح برخی از وزرا را به جریان انداخته بودند و حتی برخی از این طرح استیضاح ها مثل استیضاح وزیر صمت تا مرحله عملیاتی شدن نیز پیش رفته بود اما برون داد آن طرح ها و جلسات بازهم فرصت دادن به دولتمردان بود.

 

⭕️ اما آنچه این روزها از اظهارنظر برخی نمایندگان مشهود است آن است که صبر مجلس به پایان رسیده است و نه تنها ادبیات بین دو قوه درحال تند شدن است، بلکه به نظر می رسد برخی حامیان دیروز دولت نیز عملکرد دولتی ها خاصه در مسائل اقتصادی را مورد نقد جدی می دانند.

 

⭕️ شاید از همین روست که برخی پیش بینی می کنند سونامی استیضاح و سوال از وزرای دولت و حتی شخص رئیس جمهور به راه بیفتد./ جماران