آزادشهر نیوز

AzadShahr News

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

چگونگی صدور مجوز فعالیت مؤسسات و مراکز آموزشی غیردولتی از قبیل مدارس، مهدکودک‌ها، آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری و حتی شیرخوارگاه و مراکز نگهداری کودکان، خانه‌های سالمندان و معلولین همیشه ابهامات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

اتفاق تلخ و ناگوار آتش سوزی شیرخوارگاه استرآباد گرگان زنگ خطری کاملاً جدی به کلیه مؤسسات غیردولتی است که مجوز فعالیت خود را در شرایطی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی از قبیل، بهزیستی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها دریافت می‌کنند که همه موارد مندرج در صدور مجوزها، رعایت نمی شود.

اینگونه مجوزها پس از اجرای طرح خصوصی‌سازی همچنان بی‌محابا و با حداقل‌ترین نظارت به رعایت چارچوب‌ها صادر می‌شود که این رویه مربوط به امروز و دیروز نبوده و از همان ابتدای اجرای طرح خصوصی‌سازی با چشم پوشی به اجرای برخی بندها همچنان تداوم دارد.

برخوردهای سلیقه‌ای با صدور مجوز فعالیت مراکز غیردولتی ائم از مدارس، مهد کودک‌ها، مؤسسات آموزشگاهی و حتی مراکز نگهداری کودکان و عدم توجه به تبصره و بندهای قانون نیز از مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور به تبع آن در استان گلستان است.

این موضوع تا حدی بحرانی است که به هنگام پیگیری خبرنگاران از وضعیت موجود و یا بازدید از اینگونه مراکز، اغلب شاهد واکنش‌های تند و اغلب قهرآمیز از سوی متولیان و دست اندرکاران ادارات کل نیز هستیم.

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

یکی از وقایع عصر عاشورا در استان گلستان که موجب تألم خاطر شهروندان شد، آتش سوزی در شیرخوارگاه استرابادی گرگان بود که حدود ۲۰ کودک در آن نگهداری می‌شد.

آنچه که در پس زمینه حادثه آتش سوزی این مرکز رخ داد سؤالات بسیاری را در زمینه‌های مختلف از قبیل «چگونگی ارزیابی میزان استحکام ساختمان»، «مجهز بودن ساختمان به سیستم‌های ایمنی از قبیل سیستم اطفای حریق و یا علائم هشدار دهنده» و «میزان ترتیب اثر دادن نظر و بررسی‌های کارشناسان ادارات برق، گاز و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در خصوص میزان مقاومت سیستم‌های برق‌کشی و گازرسانی ساختمان» نیز در اذهان عمومی ایجاد کرده است که باید دستگاه متولی به همه آنها پاسخگو باشد.

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

افرادی که در شیرخوارگاه استرآباد نگهداری می‌شوند عموماً بی‌سرپرست و یتیم بوده و تنها حامی آنها تبصره بندهای موجود در قوانین بوده که مسئولیت نگهداری آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

اینکه «چرا این مرکز با چنین اهمیت بالایی فاقد سیستم اطفای حریق بوده؟»، «اگر بوده چرا مورد استفاده قرار نگرفته است؟» و یا اینکه «سیستم موجود چرا پاسخگوی اطفای حریق در دقایق اولیه را نداشته است؟» باید به شکل کامل و شفاف اطلاع‌رسانی شود.

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

ساختمان فاقد سیستم اطفای حریق بود

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان از پایان عملیات اطفای حریق مرکز نگهداری کودکان محله استرآبادی گرگان خبر داد و اظهار کرد: این حریق ساعت ۱۶ و ۳۶ دقیقه عصر جمعه ۶ مردادماه ۱۴۰۲ رخ داد و پس از اعلام حادثه وقوع به سامانه ۱۲۵، نیروهای آتش‌نشانی بی‌درنگ دو تیم عملیاتی از ایستگاه‌های شماره ۲ و ۶ و یک تیم کمکی از ایستگاه شماره یک را به محل مذکور اعزام کردند.

موسی الرضا صفری با بیان اینکه پس از بررسی‌ها مشخص شد زبانه‌های آتش از اسپلیت طبقه فوقانی این مراکز آغاز و سپس به سایر بخش‌های ساختمان که مجهز به ایزوگام بود سرایت کرده است، ادامه داد: پس از حضور نیروهای عملیاتی در محل، ابتدا عملیات تخلیه اضطراری انجام شد و با همکاری آتش‌نشانان و همسایگان ۲۰ کودک از داخل ساختمان دود گرفته خارج شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش آتش‌نشانان حریق به سرعت مهار و از سرایت آن به ساختمان‌های مجاور جلوگیری به‌عمل آمد، خاطرنشان کرد: متأسفانه این مرکز مجهز به سیستم اطفای حریق نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه وجود تجهیزات ایمنی و سیستم اطفای حریق در چنین مراکزی از الزامات است، افزود: در سطح شهر گرگان بسیاری از مدارس، مهدکودک‌ها، آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری و حتی شیرخوارگاه و مراکز نگهداری کودکان که به شکل غیردولتی اداره می‌شوند، فاقد اینگونه سیستم‌ها هستند و باید در هنگام اخذ مجوز فعالیت، مجوزهای مربوطه را از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری هم دریافت کنند.

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

تمامی کودکان و پرسنل در سلامت کامل هستند

مسئول روابط عمومی بهزیستی گلستان بدون اشاره به جزئیات بیشتر این حادثه وقوع حریق در قسمتی از شیرخوارگاه استرابادی گرگان را تأیید و اظهار کرد: با هوشیاری و اطلاع به موقع مسئولین در همان دقایق ابتدایی حادثه، تمامی تیم‌های امدادی و خودروهای آتش نشانی در محل حادثه حاضر و کلیه پرسنل و کودکان داخل ساختمان را در امنیت و سلامت کامل از مرکز خارج کرده و به مراکز دیگر انتقال دادند.

حیدر تازیکه با اشاره به اینکه در این حادثه به هیچ یک از پرسنل و فرزندان شیرخوارگاه آسیبی نرسیده است، تصریح کرد: علت دقیق این حادثه توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی بوده و پس از مشخص شدن دلایل آن به اطلاع عموم خواهید رسید.

وی در تذکری از خبرنگاران درخواست کرد: در اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح اخبار این اداره کل از منابع معتبر، همکاری لازم را داشته باشند.

حریق شیرخوارگاه استرآباد هشدار به مؤسسات غیردولتی

به گزارش ایسنا، با بررسی مسایل فوق و آگاهی از اینکه چرا باید مرکزی با چنین حساسیتی فاقد سیستم ایمنی باشد، بسیار تأمل برانگیز است و آنچه انتظار می‌رود برخورد قاطع با عاملان کوتاهی در نظارت‌ها و متولیان تأمین‌کننده امنیت و سلامت کودکان این مرکز و سایر مراکز استان گلستان است.