آزادشهر نیوز

AzadShahr News

محیط زیست گلستان: با ۹۵ درصد استعلام استقرار صنایع موافقت شد

دیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سال گذشته با ۹۵ درصد از کل استعلام‌ها برای استقرار و بهره‌برداری واحدهای تولیدی و خدماتی در استان موافقت شد.

محمدرضا کنعانی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) استان گلستان به مناسبت هفته محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان جهش تولید و از طرفی تأکید ایشان در سیاست‌های ابلاغی بر موضوع حفظ محیط زیست، شعار هفته محیط زیست امسال به‌عنوان “جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران” تعیین شده است. این شعار به نوعی مسیر سازمان محیط زیست را تبیین می‌کند که باید ضمن حفاظت محیط زیست، به فرایندهای توسعه در استان کمک کند.

وی افزود: در این راستا سال گذشته اداره کل محیط زیست گلستان با ۹۵ درصد استعلامات مربوط به استقرار و بهره‌برداری واحدهای تولیدی و خدماتی موافقت کرد. استعلامات دیگر در کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان هم مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت در این کمیسیون نیز با استقرار آن‌ها موافقت نشد.

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به پایش واحدهای تولیدی مستقر، تصریح کرد: واحدی که در پایش‌های کارشناسان محیط زیست و یا پیگیری شکایت‌های مردمی، آلاینده شناسایی شد، ظرف ۲۰ روز فرصت دارد که منشأ آلودگی را برطرف کند. اگر این کار انجام نشود، واحد در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد. برای حل مشکل این واحدها در شهرستان‌ها جلساتی را با حضور نماینده فرماندار و واحد برگزار می‌کنیم و علت حل نشدن مشکل آلایندگی آن را بررسی می‌کنیم. سال گذشته این کار صورت گرفت و بخش عمده‌ای از واحدها مشکلاتشان را مرتفع کردند و از لیست آلایندگی ما خارج شدند. با همکاری دفتر معاونت امور اقتصادی استانداری به دنبال این هستیم، واحدهای انگشت شماری که هنوز منشأ آلودگی را مرتفع نکردند، اقدام به این کار کنند. مشکل اغلب این واحدها در بخش سیستم تصفیه فاضلاب است.

کنعانی در ادامه در خصوص مدیریت پسماند در استان، گفت: در گلستان دو مکان در غرب و شرق استان برای دفن پسماند مشخص شده که سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌ها، پسماند شهرها را به این دو سایت منتقل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هر دو سایت کارخانه کمپوست فعال است، گفت: سال گذشته به دنبال جلساتی که با سازمان مدیریت پسماند برگزار کردیم و الزامات به آن‌ها گفته شد، سازمان مدیریت پسماند در برنامه زمان‌بندی شده به سمت ارتقای مدیریت زیست محیطی در این دو مرکز رفت و اعتباراتی ملی در این خصوص تخصیص یافت.

مدیرکل محیط زیست گلستان به موضوع بوی نامطبوع در سایت دفن زباله آزادشهر اشاره کرد و افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از مرکز لندفیل جدید در این سایت که ابتدای خردادماه کلنگ زنی شد و با خاک‌دهی مناسبی که صورت می‌گیرد، تأثیرات بوی نامطبوع پسماند به حداقل برسد و مشکل مردم برطرف شود.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص جذب نیروی جدید در استان خبرداد و گفت: سال گذشته سهمیه استان ۱۴ نفر بود که از این تعداد فرایند جذب ۱۱ نفر به اتمام رسید و به مجموعه محیط زیست استان اضافه شدند. با افزوده شدن این افراد توانستیم پاسگاه‌های شبانه‌روزی محیط بانی را در بندرگز، آق‌قلا و روستاهای زیارت و جعفرآباد گرگان دایر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از محل اعتبارات ملی پارک ملی گلستان مبلغ ۳ میلیارد تومان، اعتبار ملی گردوغبار مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و اعتبار ملی تالاب‌ها مبلغ حدود ۷۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص داده شد. احداث و تجهیز دو پاسگاه محیط بانی در پارک ملی گلستان، خرید دو دستگاه خودرو سازمانی دیزل، تثبیت مرز در منطقه دشت شاد، هوشمند سازی و توسعه شبکه بی‌سیم، مطالعات در خصوص آفات و بیماری‌های گیاهی و جانوری، مطالعه تامین حقابه زیست محیطی تالاب گمیشان و احیاء و علاج بخشی این تالاب و … از جمله اقداماتی است که از محل اعتبارات ملی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست گلستان بیان کرد: سال قبل اعتبار استانی در بخش محیط زیست ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته نزدیک به یک میلیارد تومان تخصیص داده شد.