آزادشهر نیوز

AzadShahr News

تجهیزات گلستان پاسخگوی مدیریت بحران نیست

.

تجهیزات گلستان پاسخگوی مدیریت بحران نیست

تجهیزات گلستان پاسخگوی مدیریت بحران نیست

ایسنا/گلستان دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: تجهیزات موجود در گلستان، پاسخگوی نیاز مدیریت بحران در مواجهه با حوادث طبیعی که همه‌ساله در این استان رخ می‌دهد، نیست.

غلامعلی کوهساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تقریباً هر ساله حوادث مختلف از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل و غیره را در سطح گلستان داریم و برای پاسخگویی به این حوادث و بحران‌ها، نیاز به فراهم کردن برخی تجهیزات داریم. برای این کار نیاز است توجه مسئولین کشور به حوزه مدیریت بحران در استان گلستان بیشتر شود.

قانون مدیریت بحران نیاز به اصلاح دارد

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه مدیریت بحران در کشور ارتقاء پیدا کند، افزود: جایگاه رئیس سازمان مدیریت بحران حداقل باید معاون رئیس‌جمهور باشد تا بتواند ارتباط مؤثرتری با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برقرار کند.

کوهساری تصریح کرد: متأسفانه در خیلی از استان‌ها، افراد غیرمتخصص را در سمت مدیرکلی مدیریت بحران منصوب می‌کنند و به همین علت در حوادث شاهد برخی ناهماهنگی‌ها هستیم. تجهیزات به تصمیم‌گیری سریع و درست مدیران کمک می‌کند و در واقع اگر تجهیزات باشد اما نتوان از آنها به‌درستی و به‌موقع استفاده کرد، فایده‌ای ندارد.

وی با تأکید بر اینکه فرماندهی مدیریت بحران بسیار با اهمیت است، گفت: در زمان حوادث باید همه از فرماندهی مدیریت بحران تبعیت کنند و این فرد هم باید بهترین تصمیم را بگیرد و تقسیم وظایف انجام گیرد.

مطالعات پیشگیری از سیل در آزادشهر انجام شده بود

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس با اشاره به سیل امسال در آزادشهر، گفت: در شهرستان آزادشهر مطالعاتی برای پیشگیری از سیل صورت گرفته بود و طبق آن می‌بایست کانال آبی از جنوب شهرستان به سمت رودخانه خرمارود ایجاد می‌شد. اگر این کار در گذشته صورت می‌گرفت، قطعاً سیل امسال هیچ خسارتی در شهر آزادشهر به همراه نداشت.

در گلستان به پیشگیری توجه کمی شده است

کوهساری در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حوزه مدیریت بحران بیشتر به حوزه بازسازی توجه کردیم، گفت: قبل از اینکه بحرانی اتفاق بیافتد باید هزینه پیشگیری آن را بپردازیم تا چندین برابر بیشتر در بازسازی هزینه نکنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در استان گلستان به موضوع پیشگیری توجه کمی شده و تنها جایی که طی چند سال اخیر در این موضوع عملکرد خوبی داشته، بخش آبخیزداری در منابع طبیعی بوده است. سرمنشأ سیل در گلستان، ارتفاعات جنوبی این استان بوده و لازم است که از اقدامات آبخیزداری در این مناطق حمایت‌های بیشتری شود.

جای خالی رادار هواشناسی در گلستان

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در ادامه با اشاره به اینکه در گلستان رادار هواشناسی نداریم، گفت: تجهیزات رادار هواشناسی خریداری و به استان منتقل شده است. مکان‌یابی صورت گرفته و تنها باید زیرساخت‌هایی برای استقرار تجهیزات فراهم شود که هنوز این کار صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه این رادار در بحث سیل به استان کمک زیادی می‌کند، افزود: با استقرار رادار هواشناسی در گلستان، تمامی سطح استان پوشش داده می‌شود. در حال حاضر بخش غربی استان توسط رادار هواشناسی امیرآباد مازندران پوشش داده می‌شود.

کوهساری بیان کرد: البته برخی تجهیزات کوچک هواشناسی در گلستان وجود دارد که بسیار پیشرفته هستند و طی سال‌های گذشته با استفاده از همین تجهیزات، جلوی برخی حوادث ناگوار گرفته شد. اگر هشدارهای به‌موقع هواشناسی نبود چه بسا در سیل دو سال قبل مینودشت جان برخی از مردم گرفته می‌شد